Kasper satte ny banerekord på Jyllandsringen
Kasper Andersen gav H.K.H. Prins Joachim og andre motorsportsentusiaster en stor oplevelse, da han søndag satte ny banerekord på JyllandsringenForventningerne til Kasper Andersen var tårnhøje, da han søndag entrede Jyllandsringen i sin nye Superleague Formula racer. Ville det lykkes at sætte ny omgangsrekord i den store racer, eller var de 750 hk fordelt på 12 cylindre simpelthen for voldsomt til den i international målestok lille danske bane?
Måske, men Kasper tøjlede de mange hestekræfter perfekt og satte med 1.04,10 min. en imponerende banerekord på Jyllandsringen.
På hjemmebane
– Det var en helt speciel oplevelse at køre på så snæver bane med så stor en bil, siger Kasper Andersen, der lige skulle vende sig til sin gamle hjemmebane i Silkeborg.
– Det er nu fem år siden, at jeg kørte her sidst. Det var det år jeg blev nordisk mester i Formel Renault 2,0 med Henrik Jakobsen som teamchef, husker Kasper Andersen, og hans gamle lærermester var naturligvis også på Jyllandsringen for at følge Kaspers rekordforsøg. Henrik Jacobsen hentede Kasper direkte til Formel Renault, efter at han var blevet dansk mester i gokart.
– Jeg er dybt imponeret over det, som Kasper har nået i formelsport. Han har talentet til at gå hele vejen til Formel 1. Hans performance på banen i dag var klasse. Det virker så oplagt at sætte rekord i så stor og kraftfuld en racer, men alene at tøjle den på så lille en bane uden at lave fejl er en præstation i sig selv, siger Henrik Jacobsen.
H.K.H. Prins Joachim var interesseret
Og det var ikke kun lokale motorsportsentusiaster og andet godtfolk, der nød at se og ikke mindst høre den store racer på Jyllandsringen, også H.K.H. Prins Joachim var imponeret og besøgte efterfølgende FCM-standen, for at få en snak med Kasper og kigge nærmere på Superleague Formula raceren.
– Prins Joachim var meget imponeret af raceren, og vi havde en god snak om hvordan den performer, og hvordan man afvikler den nye serie Superleague Formula, siger Kasper Andersen.
Kasper on tour
Det var dog ikke kun Prins Joachim, der fik en særlig introduktion til den store racer. Hele weekenden har Kasper Andersen taget sig god tid til at snakke med alle, som gerne ville vide mere om Superleague Formula, fotograferes med Kasper og raceren eller bare have en autograf.
– Det har været helt fantastisk med den store interesse og opbakning – jeg har vel nærmest oplevet det, som en rockmusiker on tour, siger Kasper Andersen efter at have vist bilen frem fredag på torvet i Silkeborg, lørdag på FC-Midtjyllands hjemmebane og søndag på Jyllandsringen.
Estoril venter
Næste store udfordring bliver 4. afdeling af Superleague Formula i Estoril i Portugal den første weekend i september, og det bliver et helt andet ræs end det publikum var vidne til på Jyllandsringen.
– Ja dernede får jeg brug for alle gearene og kommer op i nærheden af de 300 km/t på langsiden, griner Kasper Andersen, der på store dele af Jyllandsringen ikke nåede længere end til 3. gear. Det var dog nok til at slå rekorden, og Kasper er ikke er i tvivl om, at han kan køre endnu hurtigere.
– Jeg håber virkelig, at det bliver muligt at besøge Jyllandsringen igen til næste år med FCMs Superleague racer – og så er det ikke urealistisk at skære yderligere 2 sekunder af rekorden, siger han.

Nyheder